Waarom online marketing uitbesteden?

Sl Emma Social Media

Dat marketing tegenwoordig meer is dan alleen maar televisiereclames en flyers en zich voor een groot deel online afspeelt, dat weet je wel. Wat je waarschijnlijk ook wel weet, is dat online marketing onmisbaar is geworden voor bedrijven. LinkedIn advertentiesGoogle marketing, zoekwoordenanalyse, blogs, visuals voor social media, webdesign, conversieoptimalisatie… Tegenwoordig zijn er heel wat tools die je als online marketeer onder de knie moet hebben. Termen als bounceratio en afkortingen als ROI en CTR vliegen je om de oren.

Maak jij optimaal gebruik van alle online middelen en heb je de kennis en ervaring in huis hebt om het allemaal zelf te doen? Het is helemaal niet gek als dat niet zo is, want online marketing is een vak apart. Heb je er weleens over nagedacht over het uitbesteden van online marketing? SocialLane staat voor je klaar om het allemaal (of gedeeltelijk) uit handen te nemen.

Het ultieme doel van online marketing

SocialLane gaat uit van het principe waarin de website de kern is van de online marketing. Op de website vinden klanten namelijk jouw producten of diensten. Ze kunnen ze daar kopen, bestellen, boeken of de contactgegevens vinden. En conversies genereren is toch meestal het uiteindelijke doel, nietwaar? Dat brengt ons op twee belangrijke punten:

  1. De website moet technisch goed zijn, maar ook voor Google geoptimaliseerd. En natuurlijk visueel, tekstueel en op het gebied van navigatie aantrekkelijk.
  2. Alles moet erop ingericht zijn om zoveel mogelijk potentiële klanten naar de website te krijgen.

Een website als kern van de online marketing

Om de website technisch in orde te krijgen heb je een webbouwer nodig. Wil je ook daadwerkelijk conversies via de website? Dan zal de website ook goed vindbaar moeten zijn in Google en moeten er genoeg duidelijke call-to-actions op de webpagina staan. Hier zorgt een online marketeer voor. Team SocialLane bestaat uit webbouwers en online marketeers die nauw samenwerken om websites visueel aantrekkelijk, technisch in orde én online-marketing-proof te maken.

Een nieuwe website laten bouwen of de huidige optimaliseren?

Als je bedrijf al een website heeft die weinig webbezoekers trekt of niet goed converteert, dan kan het liggen aan een beperkte vindbaarheid in Google, technische gebreken, maar ook aan een onaantrekkelijke inrichting of slechte navigatie. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je direct een nieuwe website nodig hebt als je merkt dat de oude website weinig conversies genereert. Online marketeers kunnen dit voor je uitzoeken en een advies hierover geven. De marketeers van SocialLane beginnen daarom altijd met een analyse. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan optimaliseert team SocialLane de huidige website of wordt er een nieuwe website gebouwd.

Potentiële klanten naar de website toe krijgen

Als de website eenmaal staat, kan de inzet van online marketing starten. Afhankelijk van de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt, is het belangrijk om te bepalen of je vooral gevonden wilt worden door mensen die je nu direct zoeken en nodig hebben of dat het belangrijk is om op het netvlies te komen van potentiële klanten die niet direct jouw product of dienst nodig hebben. Of misschien wel allebei, dat kan natuurlijk ook. En ook niet geheel onbelangrijk: wil je mensen die de website al eens hebben bezocht of hun e-mailadres hebben achtergelaten weer bereiken om top of mind te blijven? Het bepalen van doelen en een strategie is de eerste stap van online marketing.

Online marketing voor directe sales

Waar gaat men naartoe als ze informatie of een bedrijf zoeken dat ze nu nodig hebben? Precies, Google! Daarom is het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor de mensen die jou zoeken. Daar zijn twee manieren voor: via de organische zoekresultaten (gratis) en via advertenties bovenaan de zoekresultaten (betaald, per klik).

SEO – zoekmachineoptimalisatie

Bij organische zoekresultaten gaat het erom of Google de inhoud van de website kwalitatief goed vindt en of de website volgens Google is wat de Google-gebruiker zoekt. Dat is afhankelijk van veel verschillende aspecten, die niet in een paar uurtjes aan te leren zijn. Gelukkig bevinden zich in team SocialLane Google-experts die jouw SEO (Search Engine Optimization) graag uit handen nemen en zich inzetten voor een betere positie in Google.

SEA – Google Ads (zoekresultaten, display en shopping)

Bij advertenties via Google gaat het niet alleen om de kwaliteit van de website, maar ook om het bod dat is ingesteld om bepaalde advertenties te laten zien. Daar zijn verschillende biedstrategieën voor in te stellen. Daarnaast is het belangrijk welke zoekwoorden staan ingesteld om gevonden te worden. Tot slot moet je maandelijks blijven kijken hoe de advertenties lopen en bijsturen om de doelen te behalen. Hier gaat veel tijd in zitten, waardoor het al gauw loont om dit uit te besteden aan een online marketeer. De Google-experts van SocialLane weten waar ze op moeten letten bij het analyseren van de cijfers en kunnen inschatten wat het effect zal zijn na het aanpassen van de instellingen.

Online marketing voor naamsbekendheid

Om je naamsbekendheid te vergroten en een community op te bouwen, heb je social-media-accounts nodig. Maar laten we even beginnen met het uit de wereld helpen van een misverstand: een berichtje maken voor social media is “maar 5 minuten werk”. Een goed bericht maken vergt aandacht en dus ook tijd; meer dan 5 minuten. Om goede berichten te maken, moet je de marketingstrategie duidelijk voor ogen hebben. Ook heb je een herkenbare branding nodig. Iedere afbeelding, video of gifje dat je bij de berichten plaatst, moet heel duidelijk bij jouw bedrijf vandaan komen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je een leuke en pakkende tekst schrijft met zo nodig een duidelijke call-to-action, die aansluit bij de doelen. En vergeet natuurlijk niet het beheer van de community. Als iemand reageert op de berichten of een vraag stelt, moet je diegene wel antwoord geven.

Social media advertising

Maar die leuke berichten moeten wel aankomen bij de doelgroep. Hoe zorg je daar dan voor? Alleen het gebruik van hashtags in de berichten is niet voldoende. Als je als bedrijf mensen wilt bereiken, moet je adverteren en wel op de kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Heb je dat helder voor ogen? Als je dat eenmaal weet, is het ook nog belangrijk dat je de doelgroeptargeting duidelijk instelt, zodat de advertentie vertoond wordt aan de juiste mensen: de potentiële afnemers van het product of de dienst. Een goede online marketeer inzetten is extra bovenop de advertentiekosten, maar verdient zich terug door de advertenties zo in te stellen, dat ze je meer opleveren dan als je het zelf zou doen. Lees ook ons blog over waarom je social media kunt uitbesteden.

Remarketing

Online marketing gaat verder dan alleen maar het benaderen van potentiële klanten die nog niet van je gehoord hebben. Het is ook belangrijk om klanten die je al volgen op social media, die al op de website hebben gekeken of die zelfs hun e-mailadres al bij je hebben achtergelaten, te benaderen en bij hun in gedachte te blijven. We noemen het remarketing en dat is essentieel om mensen die al een klein beetje opgewarmd zijn voor de producten, net dat zetje te geven om te converteren. Er zijn heel veel mogelijkheden om dit te doen, bijvoorbeeld display-advertenties, advertenties op social media voor mensen die al op de site hebben gekeken of nieuwsbrieven sturen aan mensen die al gegevens bij je hebben achtergelaten.

Strategie

Bij remarketing is strategie misschien nog wel belangrijker dan bij andere vormen van online marketing. Je moet weten in welk stadium van de salesfunnel mensen zitten, om te weten hoe je de doelgroep het beste kunt benaderen. Voor het bepalen en uitvoeren van deze strategie is een goede online marketeer eigenlijk onmisbaar. Team SocialLane is dagelijks bezig met marketingstrategieën en kan je daar als geen ander mee helpen.

Wil je meer weten over online marketing uitbesteden?

Kom eens langs, zodat we onder het genot van een lekker kopje Scheveningse koffie kunnen sparren over het online succes van jouw bedrijf! Neem contact op via onderstaande button.