15 Optimalisatie tips voor Google Ads

Tips voor google ads
15 Optimalisatie tips voor Google Ads

Zodra potentiële klanten op Google zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, zorgt het adverteren op Google ervoor dat je website wordt gevonden. Google Ads is een betaalde tool waarbij je betaalt voor het resultaat. Alleen wanneer iemand op je advertentie klikt, betaal je hiervoor een bedrag. Daarom is het inzetten van Google Ads een ideaal internet marketingmiddel. Wij schreven 15 tips om het maximale uit jouw campagnes te halen en goed voorbereid de concurrentie aan te gaan!

1. Optimaliseer de landingspagina

landingspagina optimaliseren

De fundering van elke goed converterende Google Ads-campagne is een geoptimaliseerde landingspagina. Zorg dus dat wanneer je gaat beginnen met Google Ads dat de pagina’s van de website geoptimaliseerd zijn. Zo weet je zeker dat wanneer men op de Google Ads-campagne druk op een goede pagina belandt, de kans is dan veel groter dan de klant overgaat tot een aankoop.

uitsluitingswoorden

2. Negatieve zoekwoorden uitsluiten

Sluit negatieve zoekwoorden uit via de uitsluitingslijst. Op deze manier voorkom je dat niet-relevant verkeer de advertentie te zien zal krijgen.

Kwaliteit over kwantiteit!

3. SMART-doelen instellen

Stel doelen voordat je een Google Ads-campagne start. Door deze doelen SMART op te stellen vorm je een duidelijke basis voor je campagne. De SMART-methode zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden. Dit komt doordat je je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Als je doel alle 5 die punten aanvinkt, maak je het jezelf makkelijker om leerdoelen te behalen.

4. Gebruik externe tools

Naast de advertentieplanner van Google zijn er een hoop externe tools voor concurrentie- en zoekwoordonderzoek. Bijvoorbeeld; Strawberry, SE Ranking of SEMrush. Aan de hand van deze tools kan je concurrenten analyseren en is het snel duidelijk op welke organische zoekwoorden hoog wordt gescoord qua zoekvolume. Zo weet je zeker dat alle mogelijke zoekwoorden geanalyseerd zijn.

5. Branded zoekwoorden

Gebruik je eigen bedrijfsnaam en branded zoekwoorden wanneer je een campagne opstart. De kosten van deze zoekwoorden zijn vaak laag, ongeveer €0,20. Google hecht erg veel waarde aan relevantie en vind het dus ‘prettig’ als de bedrijfsnaam gebruikt wordt.

6. Zoekwoorden gericht op de concurrent

Experimenteer met zoekwoorden gericht op de concurrent. Op deze manier zal de klant jouw bedrijf zien, terwijl er gezocht wordt naar de concurrent. ​​Het gebruik van een concurrentiële merkbenaming in de zoektermen is in principe onder voorwaarden toegestaan. Maar het gebruik van een beschermd merk van de concurrent in de advertentietekst en in de zichtbare URL’s zelf is in niet toegestaan.

7. Duidelijke Call-To-Action (CTA)

Maak gebruik van duidelijk Call To Actions! Met een call to action kan je de lezer over laten gaan tot actie. Een voorbeeld hiervan is ‘’vraag een offerte aan’’ of ‘’Neem contact met ons op via…’’. Maak meerdere advertenties en wissel de CTA af. Zo kan je vergelijken welke CTA het beste werkt.

CTA

8. Voorkom dubbele zoekwoorden

Probeer te voorkomen dat je in verschillende campagnes dezelfde zoekwoorden gebruikt. Dubbele zoekwoorden zorgen er namelijk voor dat de prestaties van de campagnes moeilijk meetbaar worden en zullen soms zelfs ervoor zorgen dat de campagnes met elkaar concurreren. Google zal alleen de best presterende advertentie tonen.

abtest

9. A/B testen

Test tijdens het opzetten van een display-campagne met meerdere varianten, ook wel a/b testen. Door de banners iets van elkaar te laten afwijken op het gebied van vorm of kleur kan je snel meten welke campagne het beste presteert. Ook hierbij geldt dat er gevarieerd kan worden met verschillende call to actions.

10. Gebruik de ruimte

Een kop van een advertentie mag maximaal 30 tekens bevatten, maak gebruik van deze ruimte! Het is namelijk enorm zonde wanneer deze ruimte niet gebruikt wordt. De klant zal daardoor informatie missen en niet volledig geïnformeerd zijn over jouw product of dienst.

ruimte bij ads

11. Maak je doelen meetbaar

Maak je doelen meetbaar! Zorg ervoor dat Google Analytics gekoppeld wordt aan Google Ads, zo kan je meten wat de impact is van de campagnes en wat het onderaan de streep oplevert.

12. Analyseer en optimaliseer

Analyseer wekelijks je campagne en herschrijf regelmatig je minst effectieve advertentieteksten. Wanneer het gemiddelde doorklikratio van de ene advertentie gemiddeld 15% is en van een andere advertentie slechts 3%, is het verstandig om deze tekst aan te passen.

13. Leer je doelgroep kennen

Neem de tijd om je doelgroep te leren kennen. Is de doelgroep wat jonger? Spreek ze dan aan met ‘je’. Verkoop je juist producten voor een oudere doelgroep, maak dan de overweging om ‘u’ te gebruiken in de teksten. Daarnaast is het verstandig om dezelfde tone of voice terug te laten komen in de berichten. Op deze manier went de doelgroep aan de stijl van bedrijf.

doelgroep

14. Remarketing

Maak gebruik van remarketing. Remarketing in Google Ads maakt het mogelijk om gegevens van websitebezoekers op te slaan, en je advertenties alleen aan deze mensen te laten zien. Door middel van remarketing kan je heel specifiek doelgroepen gaan targeten, bijvoorbeeld wanneer men een bepaalde pagina heeft bezocht over een specifieke kleur of stof. Alleen deze bezoekers zullen de remarketing campagne te zien krijgen.

remarketing
mobiele optimalisatie

15. Mobiele optimalisatie

Vergeet de mobiele website niet! Steeds meer klanten bezoeken websites via het internet en niks is vervelender dan een trage website. Door ook de mobiele website te optimaliseren zorg je ervoor dat de bezoekers een prettige website ervaring hebben en de site minder snel zullen verlaten. Google daardoor dat de website relevant is, waardoor de organische vindbaarheid zal verbeteren.

Google Ads uitbesteden?

Google Ads campagnes uitbesteden heeft veel voordelen. SocialLane is Google partner en wij weten alles van succesvol online adverteren. We bereiken beter jouw doelgroep en zorgen voor meer relevant verkeer naar de website. Het resultaat? Meer bezoekers, lagere kosten per klik en dus een hoger rendement. Wij zetten succesvolle campagnes op, monitoren deze voortdurend en zorgen zo voor steeds betere resultaten! Bekijk onze dienstenpagina: Adverteren op Google

Wil je ook meer resultaat met Google Ads? Bel ons dan op 070 3229083.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin