Wat is Search Engine Optimalisation (SEO)?

Google Online Kennisbank

Search Engine Optimalisation is het verkeer uit organische resultaten. Bij zoekmachine optimalisatie draait het erom je websitepagina’s zo goed mogelijk te laten indexeren in de zoekmachine, zodat je door Google als relevant wordt gezien en daarom hoog in de zoekresultaten verschijnt. Bij SEO gaat het om de organische resultaten van de zoekmachine, dus niet om advertenties. Hoe hoger je pagina’s in de zoekresultaten staan, hoe vaker mensen erop klikken. Een hoge positie in de zoekmachine betekent dus vaak een hoge CTR.

 Met SEO richt je met je website meer op de langere termijn. Het gebruik van de juiste zoekwoorden zorgt voor doorlopend gratis zoekverkeer naar de website.

On-page SEO factoren

Er zijn veel on-page SEO factoren waardoor je beter in de organische resultaten van de zoekmachine scoort. Een aantal belangrijke factoren uit een lange lijst zijn:

  • URL: zorg voor duidelijke en niet al te lange URL’s, zodat het voor zoekmachines duidelijk wordt waar een pagina overgaat.
  • Alt tags: afbeeldingen moet worden voorzien van alt tags. Zo worden afbeeldingen geoptimaliseerd voor zoekmachines en vertel je als het ware wat de zoekmachine ‘ziet’.
  • Content: wil je door Google goed gevonden worden, dan is het belangrijk om kwalitatieve en relevante content op je website te hebben. Zoekmachines waarderen dit namelijk en zo vergroot je de kans om hoger gerankt te worden.
  • Interne links: dit zijn links binnen je eigen website waarmee je wordt doorverwezen naar andere relevante of belangrijke pagina’s.
  • Mobielvriendelijk: een mobielvriendelijke website is een must. Is een website niet geschikt voor een mobiel apparaat, dan heeft dit invloed op de rankings in zoekmachines.

Off-page SEO factoren

Dit zijn onderdelen die buiten een website bevinden. Een voorbeeld hiervan is het krijgen van backlinks. Dit zijn links die jouw website van een andere website krijgt. Hoe meer externe websites er linken naar jouw website, hoe relevanter je wordt bevonden door zoekmachines en vooral als deze externe websites sterk zijn.

SEO Tools

Wij werken met verschillende SEO Tools. Hieronder staan drie goede tools:
SE Ranking
Sitechecker
YOAST

 

Google gecertificeerd

Heb je een vraag met betrekking tot zoekmachine optimalisatie? Dan kan je altijd bij ons terecht voor SEO advies. Websites die door SocialLane worden gemaakt zijn voorzien van een goede basis aan zoekmachine optimalisatie. Heb je echter al een website en wil je SEO advies? Dan kan je ook terecht bij SocialLane.

SocialLane helpt je met SEO advies op de meest uiteenlopende aspecten. Van de basis tot de meest gedetailleerde vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Onze consultants zijn gecertificeerde Google experts, zodat wij je altijd van de juist informatie kunnen voorzien. Ook al zijn het de meest complexe vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een pageview?
Wat is een sessie?
Wat is een bouncepercentage?
Wat is een XML sitemap?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.