Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?

Een vraag die door het hoofd van menig (online) ondernemer spookt. Want één ding is zeker; een website hebben is noodzaak. Maar wat is een website zonder bezoekers? Zie het als het hebben van een visitekaartje, maar niemand om deze aan te geven. Kortom; iedereen met een website is gebaat bij het krijgen van meer bezoekers naar je website. Een enkeling die het aantal orders niet meer aankan daar gelaten.

meer bezoekers naar website

Inhoud:

  • 1. De Online Marketing Cycle – Met een online marketing cycle voorkom je dat je de structuur kwijtraakt in je online inspanningen.
  • 1.1 Analyse – Breng in kaart hoe je site ervoor staat. Want als je niet weet waar je staat, kan je ook geen verbetering meten.
  • 1.2 Strategie – Zorg dat je doelen opstelt, bedenk vervolgens een manier om die doelen te bereiken.
  • 1.3 Uitvoering – Pas de verbeteringen uit je Analyse toe. Zet nu de eerste stappen om je strategie om te zetten in realiteit.
  • 1.4 Monitoring – Houd nu nauwlettend je Analytics tools in de gaten om te zien of je verbeterpunten en strategie leiden tot betere resultaten
  • 2. Adverteren op Adwords – Vergroot je zichtbaarheid onder een doelgroep die anders niet had bereikt door middel van Google Adwords
  • 3. Social Media (en adverteren op Social Media) – Wees actief op Social Media om bezoekers naar je website te krijgen en adverteer op Social Media om doelgroepen aan te bereiken die je anders niet bereikt via Google (Adwords).
  • 4. Tijdnood?

Full circle marketing1. De Online Marketing Cycle

Zorg voor een bepaalde structuur in je online inspanningen. Wij werken zelf met een online marketing cycle, een werkwijze die ervoor zorgt dat je niet alleen je acties in kaart brengt, maar ook de mogelijkheid biedt om je doelen op te stellen en bij te stellen waar nodig.

·      1.1 Analyse

Natuurlijk is een account aanmaken voor Google Analytics en de Google Search Console noodzakelijk. Hier kan je webbouwer je gemakkelijk bij helpen. Maar hoe maak je van die al die cijfers begrijpelijke data? En hoe ga je vervolgens om met de data die je haalt uit Analytics en de Search Console? Je hebt hiervoor een paar mogelijkheden.

Het nieuwe Google Analytics Dashboard biedt nu meer visuele ondersteuning bij de data. Het geeft je via grafieken inzicht over het aantal bezoekers en de locatie van je bezoekers. We kunnen zeker concluderen dat Analytics wat dat betreft er de laatste tijd op is vooruitgegaan.

Heb je moeite met het opmaken van kritieke aandachtspunten uit de data van je Analytics? Laat er dan een expert naar kijken om de bevindingen te verwerken in een Website Analyse. Zo kom je achter belangrijke aandachts- en verbeterpunten voor je website, om tot een goede strategie te komen

Voorbeeld klantpersona

Voorbeeld van een klantpersona. Door Jan van der Spoel

·      1.2 Strategie

Bij een strategie hoort dat je doelen opstelt. Om erachter te komen wat het doel is van je website moet je bepalen welke functie deze dient. Is je website informatief, servicegericht, verkoopgericht, of misschien wel een combinatie van deze begrippen.

Omdat in de meerderheid van de gevallen het doel van een website verkoopgericht is behandel ik dat doel in dit blog. Wat in alle gevallen geldt is dat bezoekers van je website jou gaan vertrouwen. Leer daarom je klant goed kennen! Stel een zogeheten klantpersona op om na te gaan wie jouw ideale klant precies is. Doorgaans volstaat één A-4tje met wat relevante basisinformatie over jouw klant, maar hoe meer je weet hoe beter. Het opstellen van een klantpersona is makkelijker als je al betalende klanten hebt. Als je nog geen betalende klanten hebt kun je zelf onderzoek doen.

Wie nu (nog) geen website heeft maar wel een Facebookpagina kan hiervoor bijvoorbeeld de Facebook Page Insights gebruiken. Leef je dus in je (beoogde) doelgroep in en doe je voordeel met de inzichten die je hieruit haalt.  Om bezoekers te laten aanschaffen op jouw website houd je het volgende proces in het achterhoofd:

  1. Wees de autoriteit – En hiermee bedoel ik niet persé dat je autoritair moet zijn. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld d.m.v. blogs of nieuwsbrieven jouw bedrijf (of jijzelf) naar voren komt als autoriteit op je vakgebied. Vergeet daarbij niet dat je het af en toe best persoonlijk mag maken. Mensen zien graag een gezicht achter het bedrijf. Geef je in je blogs bijvoorbeeld je mening over recente nieuwtjes. Voorkom wél dat je andere bedrijven (te) negatief afschildert. Je mag best kritisch zijn op concullega’s, maar door met modder te smijten hebben weinigen maak je jezelf bij niemand populair.
  2. Deel je kennis en producten – Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen. Het is een credo dat veelal opgaat voor online marketing. Een deel van het vestigen van jezelf als autoriteit op je vakgebied betekent dat je geen angst moet hebben om je kennis over te brengen op je doelgroep. Idealiter deel je je kennis op een manier dat je er ook nog munt uit kan slaan. Voorbeelden hiervan zijn het verkopen, of het gratis weggeven van ebooks, whitepapers of webinars. Probeer creatief te zijn met het vragen van geld voor deze kennis. Geef bijvoorbeeld een gratis webinar, ga in op een belangrijk onderwerp en biedt mensen vervolgens een e-book met nog uitgebreidere en vooral relevante informatie aan. Je kan voor dit e-book dan geld vragen (houdt dit bedrag bij voorkeur laag, tussen de €1,- en €4,-). Nog laagdrempeliger dan een klein bedrag is om mensen te vragen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief in ruil voor je e-book.
  3. Biedt een oplossing – Wanneer je autoriteit hebt kunnen aantonen en je kennis hebt kunnen delen ben je beter voorbereid op de volgende stap; verkopen! Zorg er vooral in deze fase voor dat je niet zozeer je eigen product aanprijst, maar denk vooral vanuit je potentiele klant. Welk probleem heeft je klant? Naar welk resultaat streeft jouw klant? Als je vanuit die benadering je product of oplossing aanbiedt zal een aanschaf door jouw bezoeker een logische volgende stap zijn.

Onderdeel van je strategie moet zijn dat je je ervan bewust bent welke conversiepunten je website heeft. Denk aan producten die in een winkelmand gedaan kunnen worden, of een contactformulier dat kan worden ingevuld.

Wie geen conversiepunt heeft op de website hoeft geen online verkopen te verwachten. Zorg er dus altijd voor dat je deze conversiepunten in kaart brengt en continu nadenkt over hoe je de bezoeker zo ver krijgt om naar een pagina te navigeren met een conversiepunt om vervolgens over te gaan tot een handeling. Mogelijke conversiepunten voor je website kunnen zijn:

  • Opt-in voor nieuwsbrief – Mensen interesseren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
  • Social Media Volgers – Zorgen dat je content dermate aansluit dat mensen graag van je op de hoogte blijven via bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn.
  • Producten aanbieden – Zorg ervoor dat mensen betrouwbaar genoeg zijn met jouw website om over te gaan tot aanschaf. In stap 1,2 en 3 lees je hoe je de controle houdt over dit proces.

·      1.3 Uitvoering:

En nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Met jouw ideale klant op het netvlies en je Analytics aan je zijde ga je aan de slag. Als je bijvoorbeeld ziet in Google Analytics dat een pagina met een conversie punt veel bezocht wordt, maar niet leidt tot conversie dan kan je daaruit conclusies trekken. Kennelijk is er iets wat bezoekers tegenhoudt om producten aan te schaffen. Neem die specifieke pagina kritisch onder de loep. Vloeken de kleuren? Is de ‘tone-of-voice’ correct? Straalt de pagina betrouwbaarheid uit? Allemaal vragen die je jezelf stelt tijdens de uitvoering van verbeteringen aan je website.

·      1.4 Monitoring

Voor monitoring kan je naast Google Analytics nog een hoop andere tools gebruiken. Hotjar is een veelgebruikte tool. Je kan met Hotjar zelfs een opname zien van de manier waarop iemand jouw site gebruikt heeft. Ook zie je in Hotjar waar mensen veel op klikken door middel van een heatmap. Nadat je verbeteringen hebt toegepast aan je website zou je na verloop van tijd verbetering kunnen zien in de volgende zaken:

  • Meer bezoekers
  • Meer sessies
  • Lager bouncepercentage (het percentage van mensen dat niet meer dan één pagina op je website heeft bekeken)

Tijdens het monitoren van je resultaten kan het zo zijn dat het aantal bezoekers en sessies fluctueert. De ene dag heb je misschien weinig tot geen bezoekers, de andere dag zijn het meerdere bezoekers. Wanneer je dit vaststelt is het verstandig om te zorgen voor een continue aanwas van nieuwe bezoekers. Hoe? Lees het in de volgende stap.

2. Adverteren op Google Adwords

Google Adwords

Natuurlijk is het fijn om goed gevonden te worden in de organische zoekresultaten van Google. Maar niet iedereen is dit gegund.

Met Google Adwords kan je zorgen dat je tóch die felbegeerde plek op de eerste pagina van Google bemachtigd. Door pakkende advertenties op te stellen op basis van focus keywords die voor jouw bedrijf en jouw doelgroep relevant zijn kan je een heel eind komen. Gebruik de Google Zoekwoordenplanner om te achterhalen hoeveel het kost om op bepaalde keywords te adverteren. Ook kan je er met de Zoekwoordenplanner achter komen of het niet gunstiger is om op andere relevante zoekwoorden te adverteren.

Als je geen tijd hebt om je te verdiepen in het adverteren op Google dan is het echt aan te raden om hiervoor een bureau in te schakelen. Zij hebben veelal ervaring met het draaien van meerdere Adwords Campagnes en kunnen je behoeden voor de valkuilen.

Facebook3. Social Media (en adverteren op Social Media)

Zodra je aan het bloggen bent geslagen moet het vaste prik worden om je nieuwe blogs of nieuwsartikelen ook te publiceren op de Social Media waarop je actief bent. Je bereikt hiermee nieuwe doelgroepen zodra mensen je artikelen gaan liken en/of delen. Ook bindt je door regelmatig updates te plaatsen de mensen die je al volgen.

Wie nog een stap verder gaat zal zich ook gaan focussen op het adverteren op Social Media. Voor iemand zonder ervaring kan het erg overweldigend zijn om hiermee aan de slag te gaan. Het ‘promoten’ van een bericht op Facebook is opzich niet moeilijk, maar als je het maximale uit je advertentiebudget wil halen zal je je uiteindelijk ook bezig moeten houden met onder meer:

  • A/B (split) testen – Testen of Advertentie A (met bijv. een plaatje in de advertentie) beter converteert dan Advertentie B (met bijv. een video in de advertentie).
  • Advertentiedesign – Photoshop kennis is hiervoor geen overbodige luxe. Wie minder affiniteit met Photoshop heeft komt met Canva een heel eind.
  • Copywriting – Teksten kunnen schrijven is één ding, pakkende commerciele teksten schrijven is weer een heel andere tak van sport. Online zijn er veel tips over te vinden, dus ga zelf aan de slag of schakel een creatieve copywriter in.
  • Advertentie monitoring – Wanneer je je advertenties A/B test moet je ook weten wanneer je bepaalde advertenties stopzet en wanneer je sommige advertenties juist opschaalt in budget. Dit vereist vaak vergaande kennis van het adverteren op Social Media, maar ook ervaring kan zwaar meetellen in het succes van adverteren op Social Media.
  • Advertentie Retargeting – Wie retargeting zegt, roept de Facebook Pixel. Nooit van gehoord? Lees de support pagina’s van Facebook voor uitgebreide tekst en uitleg over de Facebook pixel. Het komt erop neer dat je door het plaatsen van een pixel op je website, je op Facebook advertenties kan richten aan mensen die specifieke paginas’s op je website bezocht hebben. Maar ook kan je advertenties richten aan mensen die bijvoorbeeld wel in je webshop gezocht hebben, zelfs producten in het winkelmandje hebben geplaatst, maar niet hebben afgerekend (checkout). Als je hier creatief mee omgaat (door bijv. deze mensen terug te lokken naar je site met een korting), kan je door het adverteren  op Facebook een ware omzet boost geven aan je website.

vacature online marketeer4. Tijdnood?

Het komt voor dat mensen die alle stappen uit dit proces zelf willen doen tegen een muur aanlopen. Vaak ontbreekt het hen aan tijd om zich te storten in Google Analytics, Social Media Advertisement, (Web)design, SEO en noem het maar op. Bedrijven die hiervoor medewerkers van bepaalde afdelingen kunnen benutten hebben op dat gebied een voorsprong.

Dat wil echter niet zeggen dat je zelf helemaal niks kunt doen. Een goede strategie is om je in brede zin bezig te houden met online marketing. Dus zorgen dat je de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend volgt, maar je niet (continu) bezighoudt met de uitvoering daarvan. Het helpt erg als je budget hebt om zaken uit te besteden. Vraag bijvoorbeeld aan collega-ondernemers welke bureaus zij inhuren voor het schrijven van blogs, het maken van plaatjes en het plaatsen van online advertenties.

Ook kun je een online marketing bureau inschakelen dat alle benodigde kwaliteiten in huis heeft. Zij kunnen je meer vertellen over de huidige status van je website, de mogelijke verbeteringen en zorgen voor een goede uitvoering van de verbeterpunten. Ook kunnen zij helpen om je online zichtbaarheid te vergroten door online te adverteren.

SocialLane helpt kleine en grote organisaties om hun zichtbaarheid te vergroten op het internet bij doelgroepen die voor hen van belang zijn. Zoek je hulp met het krijgen van meer bezoekers naar je website? Het staat je altijd vrij om even contact met ons op te nemen. Dit kan via 070 322 9083, of ga naar onze Facebookpagina en stel ons een vraag via de chat.