E-commerce (electronic commerce) is de handel via computernetwerken. Door het toenemend internetgebruik is de e-commerce markt groeiend. Zo zijn de online privé aankopen de afgelopen jaren alleen maar toegenomen (bron: CBS – StatLine Online winkelen; kenmerken aankoop, persoonskenmerken).
Verschillende vormen
- Business to business (B2B)
- Business to consumer (B2C)
- Consumer to consumer (C2C)
- Business to Government (B2G)
Webshops
Webshops zijn het middelpunt van e-commerce. Hierbij is het de vaardigheid om voor bezoekers een optimale klantbeleving te creëren in de verschillende fasen in zijn of haar aankoopproces en hierbij continu te meten, te testen en te verbeteren.
Een aantal voordelen van e-commerce
- Voor fysieke winkels is het een extra verkoopkanaal waar klanten producten kunnen bestellen.
- Het staat voor gemak. De consument shopt en ontvangt producten op het moment en de plaats die hem het beste uitkomt.
- Een webshop is altijd beschikbaar terwijl fysieke winkels zich moeten houden aan openingstijden.
- Een webshop geeft meer data inzicht waardoor het gedrag van de bezoekers beter wordt begrepen en hierop kan weer ingespeeld worden.
Een aantal nadelen van e-commerce
- Bij e-commerce is er geen sprake van fysiek contact.
- Consumenten zijn wat betreft online aankopen sneller wantrouwig.
- Bij een webshop moeten er met andere dingen rekening worden gehouden dan bij een winkel. Zo moeten bezoekers bijvoorbeeld verleid worden en moet de navigatie zo optimaal mogelijk ingericht worden. Bezoekers moeten makkelijk (zonder te veel inspanning) kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn.
- E-commerce is afhankelijk van het internet. Denk hierbij aan internetsnelheid of wanneer er sprake is van storingen enzovoort.
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag