De inzet van LinkedIn Ads voor B2B-bedrijven

Jochem Linkedin

LinkedIn is wereldwijd het grootste zakelijke netwerk. Het onderscheid zich hierdoor van de andere social media. Daar waar mensen Facebook vooral voor privé-doeleinden gebruiken, zetten ze LinkedIn in voor het uitbreiden van hun zakelijke netwerk en om meer expertise in hun vakgebied te verkrijgen. Voor B2B-bedrijven is de inzet van LinkedIn Ads daarom onmisbaar.

Advertentiedoelen op LinkedIn

(Online) marketing draagt bij aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Voor de inzet van online marketing omschrijf je ook weer per kanaal specifieke doelstellingen. Dit is belangrijk zodat je kunt meten of de activiteiten succesvol waren. Dus de eerste stap bij het opzetten van een campagne op LinkedIn is het selecteren van je campagnedoelstelling. Deze zijn verdeeld in drie categorieën: bekendheid, overweging en conversies. In de afbeelding hieronder zie je welke doelstellingen je kunt kiezen en welke type advertentie je daarbij kunt kiezen.

Doelstellingen En Type Advertenties Bij Linkedin Ads
Doelstellingen En Type Advertenties Bij Linkedin Ads

De targeting-opties van LinkedIn

De kracht van LinkedIn Ads op het gebied van B2B-marketing zit voor een groot deel in de targetingopties. Doordat LinkedIn een zakelijk netwerk is, hebben gebruikers informatie op hun profiel staan over hun zakelijke interesses en vaardigheden, het bedrijf waar ze werken en hun functie bij dat bedrijf. Dit kun je gebruiken om mensen te targeten die bij een bedrijf werken dat in de doelgroep valt en die de juiste functie hebben.

Locatie van de doelgroep

Je begint met het instellen van de locatie van je doelgroep. Ben je een lokaal bedrijf of lever je producten en diensten in het hele land of zelfs internationaal? Je kunt op LinkedIn op plaatsnamen, provincienamen en/of landen targeten.

Profieltaal instellen

Standaard staat de profieltaal in LinkedIn Ads ingesteld op Engels. Ons advies is om dit te laten staan. Veel mensen hebben, om wat voor reden dan ook, hun profieltaal op Engels ingesteld.

Op het moment dat je bij de locatie Nederland (of plaatsen in Nederland) hebt geselecteerd, target je alle profielen die in dat gebied zitten met als profieltaal Nederlands. Wanneer je de profieltaal instelt op Nederlands, zijn dat de enige profielen die je target. Stel je de profieltaal in op Engels, dan target je daarnaast alle profielen die zich in dat gebied bevinden, maar als profieltaal Engels in hebben gesteld.

Op persoonlijk- en functieniveau targeten

Je kunt de doelgroep targeten op verschillende persoonlijke factoren, zoals leeftijd en geslacht. Maar ook op interesses, groepen waar ze lid van zijn en de opleidingen en vaardigheden die ze hebben opgegeven. Je kunt zelfs targeten op de onderwijsinstelling waar ze hun opleiding hebben gedaan.

Daarnaast, en hier wordt het echt interessant voor B2B-marketing, kun je de ervaring en het senioriteitsniveau van je doelgroep targeten. Maar ook specifieker de functie en functietitel van je doelgroep.

Bedrijfseigenschappen

Ook deze mogelijkheden van LinkedIn Ads zijn voor B2B-marketing erg interessant. Het is namelijk mogelijk om een heleboel eigenschappen van de bedrijven waar je doelgroep werkt, instellen voor de targeting. Ook kun je de bedrijfsgrootte, bedrijfstakken en zelfs bedrijfsgroei selecteren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om op bedrijfsnamen te targeten, om je zo heel specifiek op een bepaalde doelgroep te richten. Zoek hierin dus ook zeker de samenwerking met de salesafdeling. Zij hebben misschien een hele mooie lijst liggen met bedrijven die ze graag binnen zouden willen halen!

Als je een paar bedrijven hebt om te targeten, kun je ze handmatig invullen bij het instellen van de doelgroep. Maar als het gaat om honderd(en) bedrijven, kun je er ook voor kiezen om een lijst te uploaden om zo een gematchte doelgroep te maken. Let er wel op dat zo’n lijst 24 uur nodig heeft om gecheckt en gematcht te worden. Upload zo’n lijst dus niet vlak voordat je campagne live moet.

Remarketing

Een doelgroep kan ook een groep personen zijn die het al kent en zelfs al op de website is geweest. Door de LinkedIn Insight Tag te integreren in de website, kan LinkedIn een lijst in je gematchte doelgroepen maken met mensen die de website of een bepaalde pagina daarvan hebben bezocht. Deze kun je vervolgens selecteren als doelgroep. Je kunt de groep vervolgens zelfs nog verfijnen door bovengenoemde targetingopties.

De Doelgroep Targeten
De Doelgroep Targeten

Soorten LinkedIn-advertenties

Afhankelijk van de doelstelling die je gekozen hebt bij het aanmaken van de campagne, kun je kiezen uit verschillende soorten advertenties. Hieronder lichten we er enkele toe.

Gesponsorde content

Naast de mogelijkheid om een advertentie te maken met één of meerdere afbeeldingen/ video’s (carrousel), kun je er ook voor kiezen om een bericht dat organisch geplaatst is te promoten. Hierdoor krijgt het bericht een groter bereik en hoef je niet apart een advertentie te maken. Dit is ideaal voor berichten met als doelstelling websiteverkeer.

Sponsored InMails

De meeste advertenties die we maken via LinkedIn Ads komen op de tijdlijn van de doelgroep te staan. Bij Sponsored InMails is dit anders. Met deze mogelijkheid stuur je een mail naar de inbox van je doelgroep op LinkedIn. Het voordeel hiervan is dat je een gepersonaliseerde aanhef aan je advertentie kunt geven en dat je hierin een langere, informatievere tekst kwijt kunt dan in een tijdlijn-advertentie.

De InMails lenen zich voornamelijk voor informatie, niet voor een compleet commerciële insteek. Daar zitten ontvangers namelijk niet op te wachten. Natuurlijk is het wel aan te raden om een Call-to-action (CTA) toe te voegen met een button naar de website.

Een voordeel van het gebruik van InMails is dat je hiermee in kunt spelen op de salesfunnel. Met iedere mail die je stuurt, zitten mensen alweer iets verder in de funnel en kennen ze je iets beter.

Lead-Gen-Forms voor LinkedIn Ads B2B

Voor het generen van leads voor B2B-bedrijven heeft LinkedIn Ads de Lead-Gen-Forms geïntroduceerd. De bedoeling hiervan is het aanleveren van relevante content waarvoor de doelgroep eerst enkele gegevens moet achterlaten. Bijvoorbeeld naam, e-mailadres en telefoonnummer. Door het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper op deze manier, geeft degene aan geïnteresseerd te zijn in de inhoud van de content en daarmee misschien ook wel voor de diensten of producten van het bedrijf.

Het voordeel van de Lead-Gen-Forms is dat de informatie die wordt gevraagd al vooral is ingevuld door LinkedIn. Ze hoeven alleen nog maar op verzenden te klikken. Dit verlaagt de drempel aanzienlijk ten opzichte van formulieren die men zelf moet invullen. Het maakt de Lead-en-Forms van LinkedIn een effectieve manier om waardevolle leads te verkrijgen.

Lead Gen Form
Lead Gen Form

LinkedIn Ads in beheer bij SocialLane?

Onze online marketeers zijn gespecialiseerd in de inzet van LinkedIn Ads voor B2B-marketing. Neem contact met ons op via onderstaande button, dan denken wij met je mee.