Online succes na zomervakantie 2021

Wat te doen voor online succes na de zomervakantie

De zomervakantie staat weer voor de deur. Voor veel branches betekent dit een rustigere periode in het jaar. Maar na de zomervakantie is het tijd om te knallen! In deze komkommertijd zijn er verschillende dingen die je kunt doen voor online succes na de zomer. We zetten hiervoor de tips op het gebied van online marketing voor het tweede halfjaar van 2021 voor je op een rijtje.

1. Mobile first

Veel websitebezoekers komen via hun mobiele telefoon. Bij B2C-bedrijven heeft de mobiele bezoeker vaak de overhand, maar ook bij B2B zien we steeds meer websitebezoekers vanaf de smartphone. Daarom is het belangrijk dat de website goed presteert op mobiel. Niet alleen moet de site er mooi uitzien, ook moet het telefoonnummer duidelijk zichtbaar en goed klikbaar zijn. En niet te vergeten de navigatie. De belangrijkste knoppen moeten makkelijk aan te klikken zijn, ook voor mensen met kleine duimen. Gebruik de zomer om de mobiele prestaties van de website onder de loep te nemen.

2. Analyseren en optimaliseren

De zomer is een mooi moment om de resultaten van de inzet van je online marketing door te nemen. Bekijk niet alleen de cijfers van een maand of kwartaal, maar ook of je goed op weg bent om de gestelde jaardoelstellingen te behalen. Halverwege het jaar is het perfecte moment voor een tussenstand.

Als je deze data op een rijtje hebt,  kun je erachter komen welke marketingmiddelen goed werken voor het bedrijf, maar ook bijvoorbeeld welke content goed resultaten oplevert. Je kunt de inzet van deze middelen en content dan meenemen in de marketingplannen voor het het laatste kwartaal van het jaar.

3. Persoonlijke content

Hoewel er een verschil is in doelgroepen tussen B2B- en B2C-bedrijven, blijft je doelgroep altijd bestaan uit mensen. Of het nu gaat om een consument die jouw product of dienst afneemt of om een medewerker/directeur van een bedrijf. Het blijft mensenwerk. En hoe nemen de meeste mensen beslissingen? Precies, op gevoel! Daarom is persoonlijke content zo belangrijk. Laat de doelgroep de gezichten achter het bedrijf zien en geef ze het gevoel dat ze deze personen leren kennen. Zo bouw je een band op met je doelgroep, of dit nu een voor B2B of B2C is.

Natuurlijk heb je naar aanleiding van punt 2 de content die je eerder dit jaar heb gepubliceerd al uitgebreid bestudeerd. Kijk ook vanuit het oogpunt eens naar de content. Wat zou je hieraan willen veranderen? En hoe ga je dit in het laatste kwartaal van 2021 verbeteren?

4. Google komt met Core-updates

In juni is Google begonnen met het uitrollen van de Core-updates. In juli wordt het tweede deel van de update uitgevoerd. En nu is natuurlijk de vraag: moeten we daardoor iets veranderen aan onze SEO-strategie? Het antwoord is nee, in principe niet. De updates betekenen vooral een andere manier van het beoordelen van de relevantie van content. Hierdoor is het mogelijk dat bepaalde pagina’s ineens hoger of lager gerankt worden. Aan de hand hiervan kun je bepalen of je de inhoud van de pagina’s moet aanpassen voor een betere vindbaarheid.

5. Bereid je voor op de wijzigingen van iOS 14

We horen er al een tijdje over, de wijzigingen die Apple door gaat voeren om de privacy van gebruikers beter te kunnen beschermen. Door de grote roep om meer privacy en het toenemende belang hiervan, mede door de invoering van de AVG, gaan er bepaalde dingen veranderen op het gebied van cookies. We schreven hier eerder al een blog over. Lees onze blog en gebruik de zomermaanden om je marketingkanalen zo in te richten dat je optimaal gebruik blijft maken van de targetingopties.

Wil je eens sparren over de juiste inzet van online marketing voor jouw business?

Neem contact op met Joosje via 06 38 66 72 90 of joosje@sociallane.nl.