De oplettende Google-gebruiker heeft het waarschijnlijk al gezien; Google heeft voor de tweede keer in korte tijd de lay-out van de zoekresultaten voor desktop veranderd. Halverwege 2019 werd de laatste verandering al doorgevoerd op mobiel, dus heel erg verrassend is de nieuwe weergave van de zoekresultaten op desktop niet. Het meest opvallend aan de wijzigingen is dat Google de betaalde zoekresultaten (Google Ads) steeds minder in uiterlijk laat opvallen. Het verschil met het uiterlijk van de organische zoekresultaten wordt dan ook steeds kleiner. Zal dit zorgen voor meer klikken op de advertenties?
Dit is er veranderd bij de organische zoekresultaten
Eerder zag je bij organische zoekresultaten een blauwe kop met daaronder een groene link. Daaronder was vervolgens in het grijs de omschrijving, ook wel bekend als de meta-description, te lezen. Dat was nog eens lekker overzichtelijk.
Halverwege 2019 heeft Google ervoor gekozen om de zoekresultaten minder kleurrijk weer te geven. Vanaf dat moment wordt de link in het grijs bóven de kop weergegeven, met aan de linkerkant daarnaast de favicon van je bedrijf (als je die hebt). Daaronder staat nu de – nog steeds blauwe – kop. Helemaal onderaan staat – nog steeds in het grijs – de meta-description.
Bij de laatste ronde wijzigingen is de weergave van de organische zoekresultaten hetzelfde gebleven.
De wijzigingen in de zoekadvertentieweergaven
Google bleef de afgelopen tijd bezig met het veranderen van de weergave van zoekadvertenties.
Waar voorheen aan de linkerkant naast de groene link een groen vakje met Adv. erin zichtbaar was, is halverwege 2019 gekozen om naast de grijze link een – nog steeds – groen vakje te laten zien met daarin het woord Advertentie. Omdat alleen de aanduiding voor advertentie nog groen was, maakte dit het heel makkelijk om in één oogopslag te zien welke zoekresultaten advertenties waren.
Echter recentelijk hebben ze een nieuwe wijziging doorgevoerd. Het is nu moeilijker om direct te zien welke zoekresultaten advertenties of organisch zijn. De advertenties worden nu namelijk aangegeven door in het zwart het dikgedrukte woord Advertentie links naast de link weer te geven.
Maar waarom heeft Google dit gedaan? Ons vermoeden is dat Google dit heeft gedaan om meer klikken te genereren op de advertenties, wat voor hun natuurlijk zorgt in een stijging van hun eigen inkomsten. Daarnaast is het voordeel voor de gebruiker wel dat het rustiger oogt in de zoekresultaten. Wij zijn benieuwd wat deze verandering gaat doen voor het percentage klikken op de advertenties in Google.
Wil je beter gevonden worden in Google?
Onze gecertificeerde Google-expert kijkt graag met je mee om je website hoger in Google te laten komen. Neem contact met ons op via onderstaande button.